Unconference on facilitating learning

Les Unconferences sur la facilitation des apprentissages dans les FabLabs, les makerspaces et les laboratoires ouverts auront lieu en ligne en 2022.  Les événements de style Ed Camp rassembleront des praticiens, des chercheurs et des étudiants qui sont activement impliqués dans la facilitation des activités “maker” en éducation dans les écoles, les collèges, les universités, les bibliothèques, les musées et les centres communautaires. Il s’agira d’une occasion pour les praticiens, qui sont impliqués dans le mouvement maker en éducation, de se rencontrer et d’échanger sur cette nouvelle forme de connaissance vivante.

Enregistrez-vous: https://forms.gle/jqYjPxe95UdHNEdg9

Des balados ont été créées pour chacune des sept thématiques d’actualité qui seront discutées:

  1. Adaptations COVID dans les makerspaces 11 février 10h30-12h00 EST : leaders des discussions:  Prof Vincent Richard (Université Laval), Annie-Ferlatte (Communautique) et Serge Beaudoin (Collège Saint-Sacrement)
  2. Créer un réseau entre les makerspaces 18 février 14h30-16h00 EST : leaders des discussion: Ana-Laura Baz (Musée de la Civilisation), Serge Beaudoin (Collège Saint-Sacrement) et Serge Gagnier (Académie Sainte-Thérèse).
  3. Préparer les facilitateurs des makerspaces 25 février 10h30-12h00 EST
  4. Engagement communautaire et cycle de vie des makerspaces 11 mars 14h30-16h00 EST
  5. Équité, diversité et inclusion et durabilité 18 mars 10h30-12h00 EST
  6. Le mouvement “maker” dans les lieux d’enseignement formels 25 mars 14h30-16h00 EST
  7. Les trousses (kit) “maker” April 10h30-12h00 EST

Les événements de 90 minutes seront organisés en utilisant Zoom et Miro pour permettre des rencontres en petits groupes de travail et d’échange.

Les événements sont une collaboration entre le Laboratoire d’innovation de l’Université Concordia, le Musée de la civilisation et l’Institut Milieux pour l’art, la culture et la technologie.


The Unconference Events on Facilitating Learning in FabLabs, Makerspaces and Open Creative Spaces will be held in 2022. These unprecedented events will bring together top practitioners, scholars and students who are actively involved in the facilitation of maker education within schools, colleges, universities, libraries, museums and community centres. It will be an opportunity for practitioners who are involved in all aspects of education to get together and exchange new contemporary living knowledge emerging from different locations.

Register here: https://forms.gle/jqYjPxe95UdHNEdg9

Podcasts have been created for each of the seven topics:

  1. COVID adaptations in makerspaces February 11 10:30-12:00 EST : discussions led by Prof Vincent Richard (Université Laval), Annie-Ferlatte (Communautique) and Serge Beaudoin (Collège Saint-Sacrement)
  2. Creating a network of makerspaces February 18 14:30-16:00 EST : discussions led by Ana-Laura Baz (Musée de la Civilisation), Serge Beaudoin (Collège Saint-Sacrement) et Serge Gagnier (Académie Sainte-Thérèse).
  3. Preparing makerspaces facilitators February 25 10:30-12:00 EST
  4. Community engagement and sustainability of makerspaces March 11 14:30-16:00 EST
  5. EDI and sustainability in makerspaces March 18 10:30-12:00 EST
  6. Making in formal education March 25 14:30-16:00 EST
  7. Maker kits April 1 10:30-12:00 EST

The events are a collaboration between the Concordia University Innovation Lab Musée de la civilisation in Québec City and at the Milieux Institute for Arts, Culture and Technology.

Ann-Louise Davidson

Ann-Louise Davidson

Professor | Director of Innovation Lab
Ann-Louise Davidson Ph.D. is the Director of Concordia University’s Innovation Lab and is the Innovation Strategic Advisor for the Faculty of Arts and Science. She is also Associate Director of the Milieux Institute for Art, Culture and Technology, where she directs #MilieuxMake, the institute’s makerspace.
Nadia Naffi

Nadia Naffi

Assistant Professor | Chair in Educational Leadership in Innovative Pedagogical Practices in Digital Contexts

Dr. Nadia Naffi is an Assistant Professor of Educational Technology in the Department of Teaching and Learning Studies at the Faculty of Education and holder of the Chair in Educational Leadership (CLE) in Innovative Pedagogical Practices in Digital Contexts – National Bank at Université Laval. She holds a doctorate in education (educational technology) and a master’s degree in educational technologies from Concordia University. As Chairholder, Naffi’s research focuses on the ethical, critical, responsible and sustainable application of disruptive digital technologies such as artificial intelligence in education, training, talent development and upskilling and reskilling of the future and current workforce for the future of work.